Dentius ondersteunt jouw rechten als patiënt
Kwaliteitsvolle dienstverlening
Als patiënt heb je recht op een goede, zorgvuldige en kwaliteitsvolle dienstverlening.
Vrije keuze van zorgverstrekker
Als patiënt heb je het recht om zelf een zorgverstrekker te kiezen. Je mag die keuze op elk moment herzien. Misschien heb je op een bepaald moment nood aan een tweede advies over je gezondheid. De wet geeft je het recht om een tweede zorgverstrekker te kiezen.
Recht om te weten en om niet te weten
Je hebt als patiënt het recht op alle informatie over de diagnose, behandeling, geneesmiddelen, kostprijs,… in een duidelijke taal. Als je aangeeft dat je niet geïnformeerd wilt worden, moet je arts die vraag ook respecteren.
Recht op toestemming of weigering
Geen enkele handeling kan zonder jouw toestemming opgestart, verdergezet of stopgezet worden. Dit recht geldt niet enkel bij uitgebreide onderzoeken maar bij elke tussenkomst! Dit recht geeft ook aan dat je kan weigeren.
Rechtstreekse inzage in patiëntendossier en eventueel een afschrift ervan
Voor inzage in of een afschrift van je persoonlijke patiëntendossier, gelieve rechtstreeks contact op te nemen met de praktijk waar je behandeld werd. Deze zal jou, rekening houdend met de geldende GDPR wetgeving, graag verder helpen.
Bescherming van je privacy
Klachtenbemiddeling door een ombudspersoon. Indien je een klacht hebt, dan kan je terecht bij onze centrale ombudsdienst via info@dentius.be
Recht op pijnbehandeling
Elke patiënt heeft er recht op dat de beroepsbeoefenaar aandacht heeft voor pijn. Hij moet pijn voorkomen, evalueren, behandelen en verzachten.
Recht op ondersteuning door een vertrouwenspersoon
Om je rechten te doen gelden, kan je de ondersteuning vragen van een vertrouwenspersoon. Deze persoon kan je bijstaan tijdens een consultatie, de inzage van je patiëntendossier, het neerleggen van een klacht… Via dit formulier kan je een vertrouwenspersoon aanduiden.
Als patiënt heb je de volgende plichten
Geef juiste informatie over jouw identiteit
Om jezelf en andere patiënten te beschermen, moet je je correct identificeren in de praktijk. Dat is nodig om misbruik te voorkomen en te vermijden dat gegevens onder een verkeerde naam worden vastgelegd in het medisch dossier. We vragen een wettelijk en geldig legitimatiebewijs, zoals een identiteitskaart.
Verleen jouw medewerking
De zorgverlener mag verwachten dat je juiste en volledige informatie geeft over jouw gezondheidstoestand en medicatiegebruik. Alleen zo is de tandarts in staat je zo goed mogelijk te behandelen. Als patiënt hebt je de plicht mee te werken aan de behandeling waarmee je hebt ingestemd. Volg de adviezen van de andarts dus goed op en verleen medewerking aan de zorgverleners. Kom ook afspraken na. Als je onvoorzien verhinderd bent, verwittig dan zo snel mogelijk. Niet of niet tijdig verwittigen kan gepaard gaan met kosten.
Betaal voor jouw behandeling
De praktijk heeft recht op betaling voor de verstrekte zorg. Indien nodig, kan je een voorschot betalen. Wij proberen het zo te regelen dat je je over de betaling zo weinig mogelijk zorgen hoeft te maken. Je betaalt bij voorkeur met de bankkaart, er is ook de mogelijkheid om cash te betalen.
Behandel materialen met zorg
Draag zorg voor het materiaal in de praktijk: breng geen beschadiging of vervuiling toe. Laat ook geen materiaal rondslingeren en gooi afval in de vuilnisbak. Respecteer het werk van het onderhoudspersoneel en houd de ruimtes netjes. Roken is niet toegestaan in de praktijk.
Respecteer de zorgverleners
Fatsoen en wederzijds respect vormen de basis voor contacten tussen medewerkers van de praktijk, patiënten en bezoekers. Een tandartspraktijk is geen plaats voor denigrerende of discriminerende opmerkingen, agressief gedrag of andere vormen van bedreiging.
Filmen en fotograferen in een Dentius praktijk
Als een patiënt of een bezoeker een medische handeling of tandarts wil fotograferen of filmen, moet hij of zij de toestemming vragen aan de tandarts die men wil fotograferen of filmen. In principe moet de toestemming schriftelijk gebeuren, tenzij de praktijk dit onmogelijk maakt. Toestemming wordt enkel gegeven voor privé-gebruik van de beelden en exclusief sociale media. Patiënten mogen foto’s van zichzelf of selfies nemen. Zij zijn hiervoor zelf verantwoordelijk. Als een Dentius-medewerker op de foto voorkomt, moet toestemming gevraagd worden aan de betrokken medewerker.
Foto's en films van patiënten
Om de privacy van patiënten te waarborgen, opteert Dentius ervoor om nooit patiënten op een herkenbare manier in beeld te nemen, ook niet zijdelings tenzij er uitdrukkelijk toestemming werd gevraagd.
Naleving
Als de plichten niet nagekomen worden, dan kan dit een reden zijn om de behandeling stop te zetten. Bij agressie of geweld wordt de politie ingeschakeld. Indien je een factuur niet betaalt, dan worden kosten aangerekend en in een latere fase gerechtelijke stappen ondernomen voor de inning. Je bent misschien niet altijd in staat jouw plichten na te komen. Meld dit aan onze medewerkers. Wij proberen alles in het werk te stellen om een oplossing te vinden. Voor vragen, problemen of klachten kunt u zich tot de ombudsdienst van Dentius wenden via info@dentius.be.
Contact opnemen met Dentius
Informatie vragen, een patiëntendossier opvragen of een klacht neerleggen
Legale informatie
De activiteiten van de Dentius-praktijken worden uitgeoefend in een gereglementeerd kader, onder toezicht van het RIZIV.